V piatok, 21. júla si pripomíname 250. výročie zrušenia Spoločnosti Ježišovej, ktoré bolo vyvrcholením ťažkej skúšky prenasledovania v 18. storočí.
Dominantnou politickou kultúrou tej doby bol osvietenecký despotizmus posilnený rojalizmom, proti ktorému ostro vystupovali jezuiti, spoločensky a politicky veľmi aktívny a vplyvný rád, hoci nie natoľko, aby zabránil katastrofe. Rehoľa bola veľmi uznávaná, ale mala aj mocných nepriateľov. Okrem zložitých vonkajších príčin existovali aj osobné zlyhania a inštitucionálne námietky voči samotnej Spoločnosti Ježišovej, pričom tento dojem umocňoval rozšírený obraz jezuitov ako panovačných a sebeckých.
Začiatkom konca bola Madridská zmluva, známa aj ako Zmluva o hraniciach (1750), ktorou si Španielsko a Portugalsko vymenili územia obsadené druhou stranou v Južnej Amerike a vystavili domorodé obyvateľstvo možnosti zotročenia, keďže skupina siedmich misií Guaraní prešla do Portugalska. Jezuiti sa proti tomu postavili a od roku 1755 boli väznení a deportovaní do Portugalska, odtiaľ boli mnohí z nich vyhostení, zatiaľ čo iní boli v roku 1759 uväznení na základe obvinenia zo zosnovania neúspešného pokusu o atentát na kráľa. Predseda vlády, budúci markíz Pombal, spustil kampaň na diskreditáciu jezuitov v Európe pomocou poloprávd, lží, preháňaní a manipulácií, ktoré sa opakovaním stali dôveryhodnými.
Vo Francúzsku boli jezuiti rozpustení v rokoch 1762 až 1764 po ekonomickom bankrote neregulárneho podnikania pátra Lavaletta, prokurátora misií na Martiniku.
V Španielsku sa oficiálne uvádzal falošný štátny dôvod, a to účasť na nepokojoch proti ministrovi Esquilachemu v roku 1766. Dňa 2. apríla 1767 Karol III. z „naliehavých, oprávnených a nevyhnutných dôvodov, ktoré si vyhradzujem vo svojej kráľovskej pamäti…“ odsúdil jezuitov na veľmi vážny trest extrañamiento (strata štátnej príslušnosti), ktorý znamenal vyhostenie zo všetkých ich území a zabavenie ich majetku. Vyhostených bolo niečo vyše 5 000 jezuitov. Približne s tridsiatimi misionármi z najodľahlejších miest Sinaloa a Sonora (Mexiko) a s ďalšou skupinou z Chiloé (Čile) sa zaobchádzalo mimoriadne kruto, boli zadržaní možno preto, že ich považovali za špiónov cudzích mocností. Niektorých z nich získali späť ich európski panovníci, ale Španieli zostali ako rukojemníci Karola III. uväznení v kláštoroch po celom Španielsku.
V Taliansku ich vyhostili z Kráľovstva oboch Sicílií v novembri 1767, z Parmy vo februári 1768 a z ostrova Malta 22. apríla toho istého roku.
Po smrti pápeža Klementa XIII. bol zvolený Klement XIV., podľa španielskeho veľvyslanca pápež „stvorený Španielmi“. Jeho nástupca José Moñino prišiel do Ríma v roku 1772 s úlohou potlačiť rád, pričom voči pápežovi a jeho sprievodu uplatňoval politiku prenasledovania. Preto pápež 21. júla 1773 podpísal krátky dokument Dominus ac Redemptor, v ktorom po vymenovaní všetkých potlačených rehoľných rádov vrátane templárov a jezuitov a s odvolaním sa na obvinenia proti Spoločnosti bez toho, aby ich posúdil, vyhlásil: „Zhášame a potláčame často citovanú (Spoločnosť) a rušíme a likvidujeme každý jej úrad, ministerstvo a správu, domy […]. Stále si želáme, aby tento list […] nebol nikdy spochybnený, zneplatnený, odvolaný“. Jezuitov bolo takmer 23 000. Predtým požiadalo o odchod zo Spoločnosti približne 855 španielskych jezuitov.
Krátka správa bola oznámená domom v Ríme a páter generál Lorenzo Ricci, ako aj jeho poradcovia, boli držaní v anglickom kolégiu a potom na Anjelskom hrade, v najvznešenejšej časti väzenia, ale v samoväzbe. Poradcovia boli prepustení, zatiaľ čo páter generál zomrel 24. novembra 1775. Bol tajne pochovaný v Kostole Mena Ježišovho v Ríme.
Bývalí jezuiti dostali ponuku prestúpiť do iných rehoľných rádov, ale väčšina z nich zostala ako svetskí kňazi bez komunitného života. Nemali ľahký prístup ku kňazským službám a venovali sa podpore kultúry, výskumu a literatúry. Niektorí z jezuitských bratov a španielskych študentov boli vysvätení za kňazov a ďalších 136 sa oženilo.
Spoločnosť bola potlačená, ale nezanikla. A tak Spoločnosť Ježišovu, prenasledovanú kráľmi, ktorí mali tituly katolícky (španielsky), najvernejší (portugalský) a najkresťanskejší (francúzsky), chránil protestantský panovník a pravoslávna cárovná, obaja so súkromným životom pochybnej povesti a chránení rovnakým rojalistickým absolutizmom ako ostatní. Fridrich II. podľahol tlaku Karola III. a v roku 1776 potlačil Spoločnosť v Sliezsku a v roku 1780 vo Východnom Prusku, ale cárovná Katarína stála pevne na svojom rozhodnutí. Zaujímavé je, že pred rokom 1772 v Rusku žiadni jezuiti neboli, ale v roku 1772 Rusko anektovalo Bielu Rus alebo Bielorusko, kde pôsobilo 201 jezuitov. A tam našli útočisko na pomerne dlhý čas, až kým ich cár Alexander I. v roku 1820 nevyhostil.
Mnohí bývalí jezuiti vstúpili do Spoločnosti v Rusku a od roku 1801 niektorí z nich odišli do Anglicka, Spojených štátov, Švajčiarska a Holandska, kde sa ani krátke obdobie útlaku jasne neprejavilo.
Z tohto popola, keď sa časy a ľudia zmenili, sa Spoločnosť znovu zrodila. Bol to pápež Pius VII, ktorý 7. augusta 1814 bulou Sollicitudo omnium ecclesiarum – po snahách svojho predchodcu Pia VI. – zavŕšil obnovenie Spoločnosti Ježišovej na celom svete. Odvolával sa aj na breve Catholicae fidei (1801), ktorým potvrdil Spoločnosť Ježišovu v Ruskej ríši i breve Per alias (1804) v kráľovstve oboch Sicílií, tiež aj na žiadosti vysokých cirkevných i významných svetských predstaviteľov, ktoré narastali po zvestiach o plodnej činnosti jezuitov v Rusku i na Sicílii. Pápež Pius zdôvodňuje takto svoje rozhodnutie: „Pre úpadok viery a cirkevnej disciplíny a po mnohých modlitbách a poradách s otcami kardinálmi všetky splnomocnenia a právomoci udelené Spoločnosti Ježišovej v Rusku a na Sicílii sa rozširujú na všetky krajiny sveta“.
Autor: P. Wenceslao Soto Artuñedo SJ, jesuits.global
Viac o obnovení a zrušení Spoločnosti Ježišovej v článku P. Milana Hudačka SJ: Jezuiti v čase zrušenia a obnovenia svojej rehole