Augustový úmysel Svätého Otca si berie na mušku politikov, ale v tom dobrom zmysle. Modlíme sa za nich, aby svoju úlohu brali naozaj ako službu. Aby slúžili všetkým ľuďom, ich rozvoju a spoločnému dobru, a nie sebeckým či skupinovým záujmom. Pápež František nás cez Apoštolát modlitby pozýva:

Modlime sa za politických vodcov, aby slúžili svojmu ľudu prácou zameranou na celostný ľudský rozvoj a spoločné dobro, aby dbali zvlášť o chudobných a nezamestnaných.

V encyklike o bratstve a sociálnom priateľstve Fratelli tutti z roku 2020 pápež František píše:

„Pre mnohých je dnes politika nadávkou a nemožno ignorovať, že za touto skutočnosťou sa často skrývajú chyby, korupcia, neschopnosť niektorých politikov. K tomu sa pridávajú stratégie, ktoré sa zameriavajú na jej oslabenie, na nahradenie ekonómiou alebo jej ovládanie nejakou ideológiou. A predsa, môže svet existovať bez politiky? Môže nájsť účinnú cestu k univerzálnemu bratstvu a sociálny zmier bez dobrej politiky?“ (č. 176)

Politika neraz až drasticky preveruje morálny charakter tých, ktorí v nej pôsobia. Aj rola politika je však povolaním k svätosti – veľmi náročným, ale o to vznešenejším.

Keď vidíme, ako spoločnosti chýbajú dobrí politici, nemáme rezignovane mávnuť rukou, horekovať či nadávať. Apoštolát modlitby nás pozýva k niečomu konštruktívnemu: modlime sa za tých, ktorí majú schopnosti lídrov, aby dokázali byť dobrými politikmi.

Panna Mária, rozväzovačka uzlov (detail z pútnickej kaplnky na Hore Butkov)

Dobrý politik?

Pápež František dáva ako konkrétne kritérium dobrej politiky snahu o celostný ľudský rozvoj a záujem o slabších. Zvlášť o nezamestnaných, lebo dôstojná práca je pre zdravie spoločnosti kľúčová. Ako píše v citovanej encyklike, „neexistuje horšia chudoba než tá, ktorá oberá o prácu a dôstojnosť práce. V naozaj pokročilej spoločnosti je práca neodňateľným rozmerom spoločenského života, pretože je nielen spôsobom zarábania na chlieb, ale aj prostriedkom osobného rastu, na vytvorenie zdravých vzťahov, na vyjadrenie seba, delenie sa o dary, aby sa ľudia cítili spoluzodpovední za zlepšovanie sveta a aby v konečnom dôsledku žili ako ľud“ (Fratelli tutti, č. 162).

Dobrý politik podľa slov pápeža dbá viac o rozbiehanie procesov rozvoja než o držanie si vlastného priestoru a pozície. Podporuje dlhodobé pozitívne procesy, čiže ide mu o samotnú dobrú vec:

„Zoči-voči mnohým úbohým formám politiky, zameraným na okamžitý prospech, pripomínam, že veľkosť politiky sa prejaví vtedy, keď sa v ťažkých okamihoch koná na základe veľkých princípov a so zreteľom na spoločné dobro z dlhodobého hľadiska. … Myslieť na tých, ktorí prídu, neslúži volebným cieľom, ale vyžaduje si to autentická spravodlivosť…“ (Frateli tutti, č. 178).

„… je veľmi vznešené spúšťať procesy s nádejou na tajomnú silu zasiateho dobra, ktorých ovocie budú zbierať druhí. Dobrá politika s láskou zjednocuje nádej, dôveru v zásoby dobra, ktoré sú napriek všetkému v srdciach ľudí.

Preto autentický politický život, ktorý sa zakladá na práve a čestnom dialógu …, zakaždým znovu povstáva z presvedčenia, že každá žena, každý muž a každá generácia v sebe skrýva prísľub novej vzťahovej, intelektuálnej, kultúrnej a duchovnej energie.“ (Frateli tutti, č. 196)

Inými slovami, rozvoj v čase je dôležitejší než momentálne obsadený priestor. Pápež František o tom podrobnejšie hovorí vo svojom programovom dokumente Radosť evanjelia z roku 2013, kde vymenoval štyri princípy úsilia o spoločné dobro a sociálny mier:

  1. čas je dôležitejší ako priestor,
  2. jednota je dôležitejšia než konflikt,
  3. skutočnosť je dôležitejšia než idea,
  4. celok je viac než jedna časť.

(porov. Evangelii gaudium, č. 222 – 237)

Modlitba za pokoj, dobro a lásku medzi ľuďmi (z pútnickej svätyne na Skalke pri Trenčíne) 

Politická láska

To všetko sú rady pre politikov od pápeža, ktorý ich rolu neznižuje, ale naopak ju nazýva „vznešeným povolaním“ k „politickej láske“, ktorá nie je prázdnym idealizmom:

„Vnímať každého človeka ako brata alebo sestru a snažiť sa o sociálne priateľstvo, ktoré zahŕňa všetkých, nie je iba čistou utópiou. Vyžaduje si to rozhodnosť a schopnosť nachádzať efektívne cesty, ktoré to reálne umožnia. Akékoľvek úsilie sa v tomto smere stáva náročným uskutočnením dobročinnej lásky.

Aj jednotlivec môže pomôcť človeku v núdzi, ale ak sa spojí s ostatnými, aby utvorili sociálne procesy bratstva a spravodlivosti pre všetkých, vstupuje tým na pôdu najširšej dobročinnej lásky, politickej dobročinnej lásky. …

Ešte raz pozývam nanovo prehodnotiť politiku, ktorá je vznešeným povolaním; je jednou z najcennejších podôb dobročinnej lásky, pretože sa snaží o spoločné dobro.“ (Fratelli tutti, č. 180)

„Ak niekto pomáha starému človeku prejsť cez rieku – a to je znamenitá dobročinná láska –, tak politik mu postaví most, a aj toto je dobročinná láska. Ak niekto pomáha druhému tak, že sa mu dá najesť, politik pre neho vytvára pracovné miesto a realizuje najvyššiu formu dobročinnej lásky, ktorá zušľachťuje jeho politickú činnosť.“ (Fratelli tutti, č. 186)

Správne starosti

V encyklike Fratelli tutti venuje pápež František celú jednu podkapitolu radám určeným politikom:

„Najväčšie starosti politika by nemali byť tie, ktoré sú spôsobené pádom v prieskumoch, ale nenachádzaním efektívneho riešenia na jav sociálnej a ekonomickej exklúzie s jej trpkými dôsledkami, kupčením s ľudskými bytosťami, obchodom s orgánmi a ľudskými tkanivami, sexuálnym zneužívaním chlapcov a dievčat, otrockou prácou vrátane prostitúcie, predajom drog a zbraní, terorizmom a organizovaným medzinárodným zločinom.

Tieto situácie a počet nevinných životov, ktoré si vyžadujú, majú taký rozsah, že sa musíme vyhnúť akémukoľvek pokušeniu upadnúť do rečníckeho nominalizmu a upokojiť si tak svedomie. Musíme sa postarať, aby naše inštitúcie boli reálne účinné v boji proti všetkým týmto pohromám.“ (Fratelli tutti, č. 188)

Socha Krista nad obcou Klin, okr. Námestovo

Politik so srdcom

„… každý politik je vždy len ľudská bytosť. Je povolaný žiť lásku vo svojich každodenných medziľudských vzťahoch. Je osobou a má potrebu všímať si, že moderný svet, so svojou technickou perfektnosťou má tendenciu čoraz viac racionalizovať uspokojovanie ľudských túžob, klasifikovaných a prerozdelených medzi rozličné služby.

Čoraz menej je človek volaný po mene, čoraz menej sa s týmto jedinečným bytím na svete zaobchádza ako s osobou, ktorá má vlastné srdce, trápenia, problémy, radosti, svoju rodinu. Známe sú len jeho choroby, aby sa mohol liečiť, jeho nedostatok peňazí, aby sa mu mohli poskytnúť, jeho potreba domova, aby dostal ubytovanie, jeho túžba po zábave a po rozptýlení, aby sa preňho zorganizovali. No milovať najbezvýznamnejšieho človeka ako brata, akoby na svete nebolo nikoho iného, nie je stratou času.“ (Fratelli tutti, č. 193)

„Aj v politike je priestor milovať s nežnosťou. „Čo je nežnosť? Je to láska, ktorá zbližuje a skonkrétňuje. Je to pohyb, ktorý vychádza zo srdca a prichádza k očiam, ušiam, rukám. … Nežnosť je cesta, po ktorej kráčali najodvážnejší a najsilnejší muži a ženy“. Uprostred politickej aktivity nás musia „najmenší, najslabší, najchudobnejší obmäkčovať: majú ,právo‘ chytiť nás za dušu a za srdce. Áno, oni sú naši bratia a ako takých ich musíme milovať a podľa toho sa k nim správať“. (Fratelli tutti, č. 194)

Ešte raz si zopakujme úmysel Svätého Otca na august:

Modlime sa za politických vodcov, aby slúžili svojmu ľudu prácou zameranou na celostný ľudský rozvoj a spoločné dobro, aby dbali zvlášť o chudobných a nezamestnaných.

A pamätajme aj na augustový úmysel našich slovenských biskupov, ktorý sa podobne zameriava na morálnu statočnosť správcov vecí verejných:

Aby sa predstavitelia štátnej a verejnej správy nedali ovládať korupciou a vždy konali v prospech spoločného dobra.

Text a foto: Jozef Bartkovjak SJ, národný koordinátor Apoštolátu modlitby

Pozri tiež: Za politikov – augustové video pápeža Františka